Netinkamai pasirinktos padangos

Artėja “linksmojo vairavimo” ir vairuotojų išbandymo laikas…

Iš Vilniaus aps. VPK Kelių policijos valdybos pateiktos statistinės informacijos matyti, kad kasmet spalį-lapkritį, lyginant su rugpjūčio-rugsėjo mėn., eismo įvykių padaugėja.

Metai 2006 2007 2008* 2009*
Eismo įvykiai Įsk. Iš viso Įsk. Iš viso Įsk. Iš viso Įsk. Iš viso
Rugpjūtis 83 2429 74 2603 42 790 22 534
Rugsėjis 102 2911 77 2977 63 993 44 646
Spalis 94 3070 112 3520 61 1041 50 742
Lapkritis 103 2972 83 3003 46 934 67 704

*nuo 2008 m. techniniai eismo įvykiai, kai vairuotojai kviečia tik draudimo bendrovių atstovus, policijos suvestinėse nefiksuojami; įskaitinis eismo įvykis – eismo įvykis, kurio metu žuvo ar buvo sužaloti žmonės

Eismo įvykių skaičiaus augimo priežasčių yra keletas: rudens laikotarpiu pablogėjusios oro sąlygos, trumpesnis šviesusis paros metas, nesutvarkyta miestų apšvietimo sistema (Pavojingiausios Vilniaus sankryžos (12) – užvažiavimas ant pėsčiojo), mūsų tautiečių nenoras prisisegti prie drabužių šviesą atspindinčius atšvaitus (Pavojingiausios Vilniaus sankryžos (16) – Atšvaitai) ir, žinoma, viena eismo įvykius lemiančių priežasčių – padangos. Šiandien aptarsime netinkamą padangų naudojimą ir jo pasekmes.

Daugelis vairuotojų žino, kad nuo lapkričio 10 d. iki kitų metų kovo 31 d. automobiliai gali dalyvauti eisme su žieminėmis arba visiems sezonams tinkančiomis padangomis. Deja, praktika rodo, kad šio reikalavimo laikosi ne visi. Vasarinės arba smarkiai nusidėvėjusios padangos dažnai tampa nelaimių ir eismo įvykių priežastimi.

Tenka pripažinti, kad dabartinė teisinė bazė (LR ATPK) nenumato griežtos, kaip derėtų, atsakomybės vairuotojams, nesilaikantiems reikalavimo važinėti šaltuoju metų laiku tam skirtomis padangomis. „Jeigu vairuotojas po lapkričio 10-osios važinėja automobiliu su vasarinėmis padangomis, jam gresia bauda nuo 20 iki 40 litų arba įspėjimas.”

Autoreviu.lt konsultavę draudimo bendrovės „BTA draudimas” specialistai taip pat nepradžiugino. Pasak jų: „Jei eismo įvykio kaltininko automobilis buvo su vasarinėmis padangomis, kurių negalima eksploatuoti žiemą, išmoka nukentėjusiajam išmokama (bet kokiu atveju nukentėjusiam asmeniui išmoka išmokama, nes tam ir yra skirtas Privalomasis transporto priemonių valdytojų (vairuotojų) civilinės atsakomybės draudimas). Po to kiekviena situacija (ar žalą regreso tvarka turi kompensuoti eismo įvykio kaltininkas vairuotojas) nagrinėjama individualiai ir žiūrima, ar vasarinės padangos turėjo įtakos įvykiui. Jei padangos, nors ir buvo vasarinės, įtakos eismo įvykio kilimui neturėjo, regresas netaikomas (pvz., sausoje aikštelėje nepastebėjo kito automobilio ir jį apgadino). Regresas taikomas (žalą turi kompensuoti eismo įvykio kaltininkas, nepaisant to, kad buvo apsidraudęs privalomuoju transporto priemonių valdytojų (vairuotojų) civilinės atsakomybės draudimu).

Kitaip į netinkamų padangų naudojimą žiūrima technines apžiūras atliekančiojeUAB „Tuvlita”. Pasak šios įmonės specialistų, žiemą į techninę apžiūrą atvykus su vasarinėmis arba nudėvėtomis padangomis, automobilis techninės apžiūros nepereis. Net žieminėms padangoms keliami nemaži reikalavimai:

„Protektoriaus gylis turi būti ne mažesnis negu:

1.   motorinių transporto priemonių:  
1.1.      Mi klasės – 1,6 mm (nuo lapkričio 10 d. iki balandžio 1 d. – 3,0 mm);
1.2.      M2 klasės – 2,0 mm (nuo lapkričio 10 d. iki balandžio 1 d. – 3,0 mm);
1.3.      M3 klasės – 2,0 mm;
1.4.      Ni klasės – 1,6 mm (nuo lapkričio 10 d. iki balandžio 1 d. – 3,0 mm);
1.5.      N2, N3 klasių – 1,0 mm;
1.6.      L kategorijos – 0,8 mm;
2.         priekabų:  
2.1.      Oi, O2 klasių -1,6 mm;
2.2.      O3, O4 klasių – 1,0 mm.

Kontrolė atliekama apžiūrint ir matuojant*.”

Taip pat:

„1. Turi būti naudojamos transporto priemonės gamintojo numatytos padangos.

2. Transporto priemonės vienos ašies ir sudvejinto tilto padangos turi būti vienodos:

2.1. to paties gamintojo;

2.2. vienodo konstrukcinio tipo;

2.3. vienodų matmenų;

2.4. vienodos paskirties;

2.5. tos pačios keliamosios galios;

2.6. vienodo leistino greičio.

2.7.vienodo protektoriaus rašto.

3. Mi, M2 ir Ni klasių transporto priemonėse, jei galinės ašies ratai nesuporinti, draudžiama kartu naudoti ant priekinės ašies radialines, o ant galinės ašies įstrižų juostų padangas.

4. Transporto priemonėse ir jų priekabose (jei priekabose įrengti stabdžiai), kurių bendroji masė ne didesnė negu 3,5 t, nuo lapkričio 10 d. iki balandžio 1 d. turi būti naudojamos padangos, skirtos važiuoti žiemą (žymimos ženklais „M+S”, „*” arba užrašu ,,All seasons”).”

Savo skaitytojams norėtume priminti, kad „taupymas” ir važinėjimas žiemą netinkamos padangomis gali baigtis liūdnai. Vasarinių padangų protektorius turi daugybę sudėtinių elementų, kurie sukuria išilginius griovelius. Tokios padangos skirtos asfaltuotiems sausiems ar šlapiems keliams, ne itin tinka kaimo keliams, ypač po lietaus, visiškai netinka žiemos keliams. Taigi, jei nesilaikote taisyklių ir mėginate žiemą važinėtis vasarinėmis padangomis, rizikuojate ne tik savo, bet ir aplinkinių sveikata. Žieminės padangos minkštesnės, dėl to jos išsaugo elastingumą šaltyje, o tai lemia geresnį sukibimą su keliu. Visos žieminės padangos turi kryptingą protektoriaus piešinį, kad iš judančios padangos išsivalytų sniegas. Yra padangų su asimetriniu piešiniu. Pirmosios tinkamesnės miesto sąlygoms, antros – užmiesčio, tačiau bet kuriuo atveju žiemą padangos turi būti žieminės (arba, blogiausiu atveju, visasezoninės).

www.autoreviu.lt

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.